Hoe verschillen interim management en management consultancy van elkaar? Ze helpen allebei een organisatie op vlak van management. Het grote verschil tussen de twee is de hiërarchische positie van de persoon die de opdracht uitvoert. Als consultant maak je geen deel uit van de organisatie maar sta je er eigenlijk naast. Je rapporteert aan de opdrachtgever. Interim managers hebben een plaats in de organisatie en rapporteren aan het niveau boven hen.

Interim management bestaat uit twee zeer belangrijke elementen: een duidelijk doel en een nog duidelijker uitstapplan. Zonder het uitstapplan kan je niet spreken van interim management. De twee elementen moeten duidelijk afgelijnd zijn bij het begin van een interim-opdracht. Als opdrachtgever een nieuwe kijk op het geheel krijgt door iemand die neutraal naar een situatie kijkt.  Dat is het grote voordeel van een interim management opdracht.

Hoe gaat dit proces in zijn werk? Er zijn bij een interim management opdracht vier belangrijke stappen.

Aflijnen van de verwachtingen van een interim management opdracht

De eerste stap begint bij het eerste contact. Op dit moment is er nog geen overeenkomst. In deze stap wordt het bereik van de opdracht bepaald. Dan wordt gekeken naar de precieze verwachtingen van de klant. De doelstellingen van de opdracht worden besproken. Welke middelen zijn beschikbaar? Welke elementen van de bedrijfscultuur zijn belangrijk bij deze opdracht?

Analyse en actieplan

In stap 2 analyseert de interim manager de bestaande situatie verder.  Ook de uitgewerkte doelstellingen bekijken we in detail. Het resultaat van deze analyse is een actieplan met duidelijke mijlpalen. Verder bevat het actieplan ook de nodige middelen. Duidelijkheid over de timing van het actieplan is noodzakelijk. Het rapport wordt besproken met de opdrachtgever. Bepaalde zaken worden eventueel aangepast na overleg. formeel geaccepteerd als het handboek van de interim management opdracht.

Uitvoering van het actieplan

De derde stap is voor veel mensen het echte interim management. Nu voert de manager het opdrachthandboek uit. Vooraf worden evaluatiemomenten afgesproken. Tijdens deze moment bespreek de interim manager de vooruitgang met de opdrachtgever. Als het nodig is, wordt de opdracht aangepast.

Evaluatie en afronden van de opdracht

Als het opdrachthandboek is uitgevoerd, dan rondt de interim manager af met een overdracht van kennis en ervaringen naar de organisatie. Tijdens deze stap worden medewerkers begeleid om de leiding (terug) over te nemen. Tot slot wordt er nog een evaluatiesessie georganiseerd over het verloop van de opdracht.

Coverton kan u helpen als u tijdelijk extra hulp nodig hebt op operationeel vlak. Wanneer u hulp nodig heeft met interim management, aarzel dan niet om ons te contacteren.